MASTERING OF INNOVATIVE METHODS AND TECHNOLOGIES WITHIN COMPLEX APPROACH WHEN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF NON-LINGUISTIC PROFILE


  • N.V. Davydova
  • G.G. Dekusar
Keywords: innovative methods and teaching technologies, complex approach, web quest technology, case technology, technology of binary lessons, project method, Moodle platform

Abstract

The article defines the concepts of "innovation" and "innovative teaching methods", provides a generalized characteristic of innovative methods and technologies of teaching a foreign language at a higher education institution of the non-linguistic profile. The emphasis is given on the necessity of implementing an integrated approach when applying the innovative teaching methods. The efficiency of using the newest technologies of teaching a foreign language in the learning process has been proved. The features of modern teaching methods of foreign languages ​​are defined, which offers a wide range of teaching concepts, methods and technologies - both traditional and innovative. It is suggested to give preference to one or another method depending on the purpose of studying, the student contingent, the duration and intensity of the training course. The authors of the article carried out a thorough analysis of contemporary research and publications regarding the problem of innovative approaches involved in teaching foreign languages ​​at a higher school and identified the relevance of research tasks that require significant changes in the educational system. The article points to the need for an optimal balance of traditions and innovations, a comprehensive combination of various technologies and methods of teaching a foreign language, which requires the use of an integrated approach. The purpose of the article is to justify the expediency of using an integrated approach in applying the innovative methods and technologies of teaching foreign languages ​​at higher education institutions of the non-formal profile.

References

1. Багузина Е.И. Веб-квест технология как дидактическое средство фор- мирования иноязычной коммуникативной компетенции (на примере студентов неязыкового вуза): дис. … канд. пед. наук. М., 2011. – С. 81.
2. Волкова О.В. Подготовка будущего специалиста к межкультурной- коммуникации с использованием технологии веб-квестов: дис. … канд. пед.наук. Белгород, 2010. – С. 73.
3. Воробьев Г.А. Веб-квест технологии в обучении социокультурной компетенции (английский язык, лингвистический вуз): дис. … канд. пед. наук. Пятигорск, 2004. – С. 52.
4. Европейский языковой портфель. [Електронний ресурс]: http://methods.ucoz.ru/publ/12-1-0-29
5. Краевский В.В. Науки об образовании и наука об образовании (мето- дологические проблемы современной педагогики) // Вопросы философии. 2009. №3. – С. 77-83.
6. Морозов В. Філософія впровадження інновацій у педагогічний процес // Вісник Інституту розвитку дитини. Сер.: Філософія, педагогіка, психологія, 2014. – Вип. 33. – С. 37-43.
7. Ниязова А.Е. «Кейсовый метод» в обучении иноязычному говорению учащихся седьмых-восьмых классов // Методики обучения иностранным языкам в средней школе. СПб.: КАРО, 2006. – С. 109-150.
8. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. М., 2009. – 272 с.
9. Тамразова И.Г. Делокутивность как проявление метаязыковой рефлексии в русском и французском языках // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. № 12-1. – С. 314-317.
10. Тамразова И.Г., Циленко Л.П. Проектная деятельность как один из методов обучения иностранному языку // Теоретические и методологические проблемы современного образования. Москва, 2016.
11. Титова С.В. Информационно-коммуникационные технологии в гуманитарном образовании: теория и практика. М. 2009. – 240 с.
12. Dodge B. Some Thoughts About Web Quests. [Електронний ресурс]: http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html
13. Erben T., Ban R., Castaneda M. Teaching English Language Learners through Technology. Routledge, New York. 2009. – P.138.
14. Luzon M.J. Internet content-based activities for ESP. [Електронний ресурс]: http://exchanges.state.gov/englishteaching/forum/archives/docs/02-40-3-g.pdf
Published
2019-09-07
How to Cite
Davydova, N., & Dekusar, G. (2019). MASTERING OF INNOVATIVE METHODS AND TECHNOLOGIES WITHIN COMPLEX APPROACH WHEN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF NON-LINGUISTIC PROFILE. English and American Studies, (16), 65-75. https://doi.org/https://doi.org/10.15421/381908
Section
ENGLISH LANGUAGE TEACHING AND THE ISSUES OF MULTILINGUALISM